kompassi.jpg

Kuva: : https://soste.sivuviidakko.fi/tapahtumat/ms-soste/nayttelypisteet-ja-viestintakanavat

Esimiehen tärkeintä viestintää on huolehtia, että ajankohtaiset informaatiot ja päätökset ovat heidän tiedossaan, joita asia koskee riittävän ajoissa. Palautteen antaminen, tiedon kulun varmistaminen ja avoimiin kysymyksiin vastaaminen sekä puuttuvan tiedon kalastelu ovat myös merkittävässä roolissa.  Näillä varmistetaan, että päivittäinen työ on sujuvaa, mutta laajemmassa kuvassa esimies vastaa viestinnällään myös työyhteisön hyvinvoinnista ja yhteisöllisyydestä. Kyky aistia pinnan alla kytevät konfliktit ja sovittelutaidot niiden ratkaisemiseksi ovat hyödyllisiä taitoja, toisissa työyhteisöissä niitä tarvitaan enemmän ja toisissa vähemmän... Esimiehen viestintä ulottuu myös yrityksen ulkopuolelle yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin ja näin ollen yrityksen mainetta ja imagoa - hyvässä ja pahassa. Esimiesviestinnällä voidaan myös vaikuttaa yhteiskunnallisesti. (Juholin, Elisa (2017): Communicare! Helsinki: Infor.)

Vuorovaikutus johtajan työssä (Pekka Isotalus - Hanna Rajalahti) tuo hyvin esiin, että johtajan pitää osata sekä tiedottaa että vaikuttaa. Tiedon kertomisessa on tärkeää havainnollistaminen ja ymmärrettävyys. Omasta kokemuksesta tähän hyvänä esimerkkinä toimii organisaation strategian tuominen suorittavalle tasolle. Ei viisastuta ketään eikä aja strategian toteutumista käytännössä, jos toimintamalli on, että isketään kaikille pumaska käteen ja lukekaa siitä. Näissä tilanteissa on pitänyt miettiä, miten asia esitetään juuri näille ihmisille ja miten konkreettisesti asia tuodaan päivittäiselle käytännön tasolle. Tiedottamisesta nostettiin esille myös argumentoinnin tärkeys, perustellaan päätökset ja suunnitelmat. Sitoutumista päätöksiin helpottaa ja jupinoita nurkan takana vähentää, että tiedetään, miksi toimitaan niin kuin toimitaan.  Kuten edellisessä postauksessa kirjoitin parhaiten tavoittavaa viestintää on kasvokkain käyty keskustelu, mutta tähän ei nykypäivänä aina ole mahdollisuutta ja silloin on valittava tilanteeseen parhaiten sopiva kanava. Kuitenkin tietyt tilanteet on käytävä kasvotusten vaikka se kuinka vaikealta tuntuisikin, mutta ne ovat niitä esimiestyön karikoita.

 

Ilmarinen on tiivistää hyvin viestinnän merkityksen onnistumisen näkökulmasta, jotta sekä esimies että työtekijä onnistuvat keskitytään kolmeen asiaan:

ilmarinen.jpg

(https://www.ilmarinen.fi/parempaa-tyoelamaa/johda-ihmista/)

 

Haaga-Helian rehtorin Teemu Kokon blogi-kirjoitus aiheesta:

https://aromilehti.fi/artikkelit/esimiehisyyden-uusi-olemus/

 

Aurinkoista viikkoa! Täällä Lappeenrannassa aurinko ainakin nyt näyttäytyy upeasti ja kutsuu ulos tästä koneen äärestä.

Ensi viikkoon, aiheena Pomo ja some.

Miia